23 March 2015

A niin kuin AKNE

Vihdoin ja viimein on aknejuttujen aika! Olen syönyt yhteensä kolme antibioottikuuria akneen ja viime keväänä sain päätökseen kahdeksan kuukauden pituisen isotretinoiini-kuurin (Isotretinoin Actavis, Roaccutan), jonka vaikutus on tässä vuoden aikana säilynyt melko hyvin. Mikään taikakeino tuo isotretinoiini-kuurikaan ei ollut iholleni, sillä takapakkia on tullut taas vähän ja naama kukkii edelleen jonkin verran esimerkiksi stressin seurauksena. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo (kallis ja elämää hankaloittava) kuuri kannatti syödä. Ihoni parani huomattavasti ja on antibiooteista poiketen pysynytkin melko hyvänä, puhumattakaan itsetunnostani, joka löytyi oikeastaan kunnolla vasta tämän kuurin aikana.

Tässä tekstissä yritän puhua totuudenmukaisesti aknesta, koska tiedän sen vaivaavan monia muitakin. Vastaan kysymyksiinne, joita kirjoititte tänne, ja kerron vähän muutakin. Varoituksen sananen: luvassa on noin kilometrin pituinen postaus ja jos finnijutut ällöttää, niin kannattaa suosiolla jättää väliin. Tämän kirjoittaminen ja etenkin julkaiseminen tuntuu vaikealta ja siksi tämän tekeminenkin kesti niin pitkään, mutta loppujen lopuksi oli ihan terapeuttistakin kirjoittaa tästä. Kysykää ja kommentoikaa :-)

Alla olevista kuvista vasemmanpuoleinen on otettu syksyllä 2012 ja oikeanpuoleinen syksyllä 2013.


TAUSTAA

Yläkoulussa mun kasvojen iho alkoi huonontua, ja vuonna 2009 ollessani lukion ekalla tunsin finninaaman häiritsevän elämääni niin paljon, että menin ihotautilääkärille. Tuolloin finnejä ja pienempää näppyä oli erityisesti sillä kuuluisalla T-alueella, eli otsassa, nenässä, leuassa ja mulla myös poskipäissä.

Sain reseptin antibioottikuuriin (nyt en enää valitettavasti muista sen nimeä) ja Differin-geeliin. Iho kuivui alussa todella pahasti, mutta perusvoiteella kosteuttaminen auttoi. En muista lääkkeisiin liittyneen sen kummempia ongelmia tai sivuvaikutuksia. Kuuri kesti muutaman kuukauden ja auttoi selvästi. Lukion ensimmäisen luokan jälkeen mun iho olikin tosi hyvässä kunnossa, koska kyseessä oli vasta ensimmäinen akneni, jos näin voi sanoa (voi kun olisi jäänyt viimeiseksikin), eikä mulle jäänyt mitään arpia. Finnit vain katosivat ja iho oli sileä ja tasainen.

Vähän yli vuosi sen jälkeen, kun olin aloittanut ensimmäisen aknelääkitykseni, kasvojen, rintakehän ja selän iho oli taas huonontunut siihen kuntoon, että menin uudestaan ihotautilääkärille. Akne ei aina parane yhdellä hoitokerralla. Mulle määrättiin Tetralysal-antibiootit ja jälleen Differin-geeliä. Tämäkin kuuri kesti muutaman kuukauden. Näiden antibioottien syöminen oli tarkempaa; maitotuotteita piti välttää muistaakseni tunti ennen lääkkeen ottamista ja kaksi tuntia sen jälkeen. (Kaverillani on kuitenkin nyt menossa Tetralysal-kuuri eikä maitotuotteita tarvitse vältellä, lääkkeet ovat ilmeisesti kehittyneet.) Kasvojen iho kuivui samalla tavalla kuin edellisenkin kuurin aikana, muita sivuvaiktuksia ei ollut. Iho parani taas, muttei yhtä hyvään kuntoon kuin edellisen kuurin jälkeen.

Vuonna 2012 akne palasi jälleen pikkuhiljaa, vähän erilaisena kuin ennen. Otsassa mulla oli vain satunnaisesti näppyjä, mutta posket ja leuka olivat huonossa kunnossa. Finneistä jäi varsinkin poskiin arpia. 



Olin tavallaan jo tottunut akneen, vaikka kyllähän se ärsytti ja jotenkin nolotti. Ajattelin, että naamani ällötti muitakin ihmisiä. Näin jälkikäteen ajateltuna tuollainen ajatus on varmasti vaikuttanut mun olemukseen ja käyttäytymiseen sosiaalisissa tilanteissa. Lukion alussa en voinut (siis uskaltanut) lähteä meikittä kouluun, abivuonna meikkaaminen tarkoitti laiskoina päivinä pelkkää ihon meikkaamista. Sekin oli hirveä operaatio, jos halusin saada aknen kunnolla piiloon, esimerkiksi kun tiesin että joutuisin olemaan valokuvattavana. Käytin tuolloin bareMineralsin mineeralimeikkejä. Alla olevassa kuvassa oon lähdössä viettämään uutta vuotta ja meikannut niin huolella kuin vain olen osannut.


Vuodenvaihteessa mulla meni totaalisesti hermot peilistä näkyvään naamaan ja siihen, että paita piti valita sen mukaan, miten hyvin se peittää näppyläisen selän ja dekolteen (pelkäsinhän huonon ihoni inhottavan kaikkia muitakin, enkä halunnut olla mikään ällötys). En halunnut pitää hiuksiakaan kiinni, koska auki ne peittivät edes jonkin verran finnejä ja arpisia poskia ja leukaa. Tammikussa 2013 istuin taas ihotautilääkärin vastaanotolla. Tiesin jo haluavani reseptin Roaccutaniin tai muuhun vastaavaan vahvempaan lääkkeeseen, ja lääkäri ehdottikin sitä itse. Lääkärin puheiden perusteella ymmärsin, että EU säätelee isotretinoiini-lääkkeiden käyttöä, enkä saanutkaan lääkettä heti. Lääkepaketissa lukee "sikiölle haitallinen" ja siksi kuurin aikana ja kuukausi sen jälkeen ei saa tulla raskaaksi. E-pillereitä oli siis syötävä jonkin aikaa ennen kuin kuurin pystyi aloittamaan ja jatkettava koko kuurin ajan. Sain "ensiavuksi" parin kuukauden kuurin sitä samaa Tetralysal-antibioottia, mitä olin syönyt aiemminkin, ja ne e-pillerit.



Kesällä aloitin vihdoinkin Isotretinoin Actavis -kuurini. Reseptin vaivainen viikon voimassaoloaika aiheutti omat hankaluutensa: naisille tätä lääkettä saa määrätä vain kuukauden annoksen kerrallaan ja resepti on voimassa viikon. Jouduin siis ramppaamaan kuukauden välein apteekissa ja lääkärikeskuksen vastaanotossa viemässä ja hakemassa reseptiä. Syynä on raskaaksi tulemisen riski, vaikka ainakaan minä en ole joutunut tekemään kuin kaksi raskaustestiä lääkärissä, yhden ennen kuurin aloittamista ja toisen kuurin loputtua.


MILTÄ AKNE TUNTUU?

FYYSISESTI

Mun akne ei onneksi ole koskaan ollut niin pahana, että kasvoissa olisi varsinaisesti tuntunut kipua, ainakaan laajalla alueella. Toki yksittäiset finnit voi olla tosi kipeitä, varsinkin jos ne on lähellä esimerkiksi suuta, nenää ja korvia tai selässä ja rintakehässä niin, että vaatteet hankaa. Sellaiset perusjutut kuin syöminen ja nukkuminen tekee kipeää, jos finni on sattunut huonoon paikkaan.

HENKISESTI

Moni varmaan ikävä kyllä tietää, miltä tuntuu, kun on ruma olo. Vuosien myötä totuin kyllä akneen niin, ettei se joka päivä häirinnyt elämää. Nyt kun ihoni on paljon paremmassa kunnossa, oon tajunnut, että ei mulla kyllä ennen ollut koskaan kauniskaan olo. Oli rumia päiviä ja oli neutraaleja päiviä, kun en jaksanut välittää. Ajattelin vain, että tältä minä näytän enkä voi sille mitään. Nyt oon ymmärtänyt, että se ruma käsitys itsestä johtui mun ihosta. Olin ihan vilpittömän yllättynyt, kun yhtenä päivänä odottelen kaveria vaatekaupassa sovituskopin ulkopuolella ja näin peilistä mun tasaisen (meikatun, mutta silti) ihon. Isotretinoiini-kuurista oli tuolloin syönyt noin kolmasosan. Tuoltako mie näytän? Siis noin... hyvältä? Mullahan on ihan kiva nenä, silmät ja kulmakarvat, sopusuhtainen kroppakin. 

Kun mulla oli huono iho, näin vain sen huonon ihon.

Oon näin jälkikäteen huomannut myös, että paremman ihon myötä oon esimerkiksi alkanut hymyillä paljon leveämmin kuvissa, ja tiedä vaikka muutenkin kuin kuvattavana ollessa, vaikka ei mun vinoissa hampaissa mitään parannusta ole tapahtunut. Kai se on sitä parantunutta itsetuntoa.



Anonyymi kommentoi 2.10.2013 tähän postaukseen
Nyt on pakko kommentoida! En oo koskaan nähnyt siusta noin upeita kuvia! Oot jotenkin niin hehkuvainen ja onnellisen näkönen. Korjaa jos oon väärässä, mutta muistelen että sanoit joku aika sitten, että alotat aknelääkityksen. Ainakin nyt siun iho on tosi puhtaan näkönen! En tiiä johtuuko siitä vai ihan muistakin asioista, mut vaikutat noissa kuvissa jotenkin paljon itsevarmemmalta! Ei miulla oikeestaan muuta ollut, kun sitä vaan että oot kyllä puhjennu kukkaas! :-)  

anni kommentoi 1.10.2013 tähän postaukseen
Ootko sie rakastunut?? :D Kun katoin, että oikein hehkut nykyään... :>


ISOTRETINOIN ACTAVIS / ROACCUTAN

Mulle määrättiin Isotretinoin Actavis -nimistä isotretinoiinilääkettä. Roaccutan on sama lääke, mutta kalliimpi ja tunnetumpi merkki, joten esimerkiksi googlatessa jälkimmäisellä nimellä löytyy enemmän tietoa. Lääkäri laskee lääkkeen kokonaisannoksen potilaan painon mukaan. Päiväannokseen vaikuttaa esimerkiksi se, miten voimakkaita sivuvaikutuksia lääke aiheuttaa. Mun kerran päivässä syötävä annos oli 30 mg, joka on käsittääkseni aika tavallinen annostus. Jos mulle olisi tullut voimakkaampia sivuvaikutuksia, olisi päiväannosta pienennetty, ja silloin lääkekuuri olisi kestänyt pidempään. Kokonaismäärä lääkettä on siis syötävä, mutta annosten kokoa voidaan lääkärin luvalla vaihdella. Mun lääkekuuri kesti noin 8 kuukautta, ja lääke otettiin kerran päivässä mielellään ruuan kanssa.

Alla vähän kuvamateriaalia kuurin varrelta. Valitettavasti en löytänyt yhtään meikitöntä kuvaa ihan kuurin alusta, mutta postauksen alkupään kuvissa näkyy tilannetta edes jollain tavalla, vaikka niissä kuvissa mulla onkin meikit naamassa. Jo kaksi viikkoa isotretinoiinia syötyäni iho oli tasoittunut, ja aiemmin samana vuonna "ensiapuna" syömäni antibioottikuuri oli myös parantanut ihoani jonkin verran. Kuvitelkaa siis todelliseksi lähtötilanteeksi postauksen ensimmäinen kuva ilman meikkiä :-D











Viimeinen kuva on otettu pari päivää sitten, siis vuosi kuurin päättymisen jälkeen.

SIVUVAIKUTUKSET

Yleisin ja mun kohdalla myös voimakkain lääkkeen aiheuttama oire on ihon ja limakalvojen kuivuminen. (Tuotteet-otsikon alla kerron käyttämistäni kosteusvoiteista.) Toinen inhottava mutta onneksi harvemmin vaivaava oire on selkäkivut. Selkää vihloi erityisesti, kun kävin makuulleni. Kesti hetken (siis vain minuutti tai pari), ennen kuin pystyin rentoutumaan ja olemaan selälläni ilman vihlontaa. Selkäkipuja oli onneksi melko harvoin. Rankan urheilun kanssa nämä lääkkeet eivät käsittääkseni sovi kovin hyvin yhteen. Sivuvaikutukseksi laskisin omalla kohdallani myös kammottavat dagen efterit, mulla nimittäin saattoi kuurin aikana olla aivan kauhea olo kolme mietoa edellisenä päivänä juotuani. Isotretinoiini-lääkityksen kanssa alkoholia ei lääkärini mukaan tarvinnut jättää kokonaan pois, mutta sen kanssa oli syytä olla vieläkin varovaisempi kuin normaalisti. Sekä lääke että alkoholi menevät maksaan, ja kärsin pari kertaa yllärikrapulasta vaikka maksa-arvoni olivatkin läpi kuurin ihan hyvät. Varmimmin yllättävät pahat olot tietysti välttää valitsemalla alkoholittomat juomat.

MITÄ MAKSAA?

Oon säilyttänyt kuitteja aika huonosti ja mun vanhemmat on maksaneet suurimman osan lääkkeisiin liittyvistä kuluista. Seuraavat luvut eivät siis ole tarkkoja, mutta antanevat jonkinlaisen käsityksen.

Isotretinoin Actavis -lääkkeet maksavat Kela-korvauksen jälkeen noin 29 euroa kuussa. E-pillereistä ei saa Kela-korvausta, mulle määrätyt Yasminelle-merkkiset pillerit maksavat noin 13 euroa kuussa. Pelkät lääkkeet maksavat siis kuussa noin 42 euroa, eli kun esimerkiksi mun kuuri kesti 8 kuukautta, maksaa Isotretinoin Actavis -lääkkeiden koko kuuri 8 x 29 € = 232 €. E-pillereitä pitää syödä mielellään jatkossakin, mutta mun kuuria varten vaadittu määrä kuukausia on 10 (kuurin aikana + kuukausi ennen ja kuukausi jälkeen kuurin), eli kulut ovat 10 x 13 € = 130 € (tämä koskee tietysti vain naisia).

Yllä mainittujen lisäksi pitää maksaa voiteista ja puhdistustuotteista. Niitä mun ei onneksi tarvinnut ostaa montaa kertaa, niihin meni siis muutama kymppi koko kuurin aikana.

Kävin yksityisellä ihotautilääkärillä Lääkärikeskus ITEssä, ja ensimmäisestä (ja ainoasta) henkilökohtaisesta käynnistä lääkärin luona maksoin muistaakseni Kela-korvauksen jälkeen noin 80 €. Myös puhelinaikoja on pitänyt varata lääkärille, ne maksoivat vajaat 20€ / kerta ja puheluita oli ehkä 3, joten ne lääkärikulut olivat noin 60€. Lisäksi mun on pitänyt käydä muutaman kerran laboratoriossa verikokeissa ynnä muissa, ne ovat maksaneet yhteensä Kela-korvausten jälkeen ehkä 80-100 euroa, tästä luvusta en kyllä ole varma.

Loppusummaksi voisi siis laskea lääkkeet 232 € + e-pillerit 130 € + lääkärikäynnit ja puhelut 140 € + labrakäynnit 80-100 € = n.  600 €. Huh, kun näyttääkin isolta summalta... Tosin kaikki nuo maksuthan jakautuivat mun tapauksessa yli vuoden mittaiselle jaksolle ja lisäksi luvut ovat todellakin vain arvioita. Kommentoikaa ihmeessä omista kokemuksistanne, tämä mun kertomus ei varmastikaan ole ainoa laatuaan. Ja tosiaan haluan vielä huomauttaa, että "miedompi" antibioottikuuri ei maksa lähellekään tällaista summaa. Ihan vain ettei kukaan nyt vaivu epätoivoon aknensa kanssa, sehän voi parantua paljon pienemmälläkin rahamäärällä.


TUOTTEET

KOSTEUTTAVAT JA PUHDISTAVAT

Antibioottikuurien (esim. Tetralysal) kanssa lääkäri kirjoitti mulle reseptin Essex hydrogel -perusvoiteeseen, ja käytinkin monen vuoden ajan ainoastaan sitä naamarasvana. Hyvä perusrasva! Isotretinoin-kuuri kuivattaa ihoa kuitenkin vielä antibiootteja voimakkaammin, ja sen kanssa sain reseptin Humektan-perusvoiteeseen. Se on sarjan kosteusvoiteista kaikkein kosteuspitoisin ja vähiten rasvainen ja sopii siksi akneiholle.  



Locobase repair -voiteeseen sain myös reseptin, ja sitä ilman en olisi kyllä selvinnyt. Sen rasvapitoisuus on 63%, eli tosi korkea, ja tämä tuote on ollut pelastus lääkkeiden kuivattamille huulilleni. Huulten kuivuminen oli ehkä kaikkein ärsyttävintä, kun kuiviin huuliin ihan sattui, mutta kunnon kerros tuota locobasea auttaa kyllä nopeasti vaikka miten rohtuneisiin ja haavaisiin huuliin. Käytän tätä edelleen päivittäin.

Tuollaista isoa Locobase repair -tuubia en kuitenkaan viitsinyt kantaa mukanani joka paikkaan, vaan laukussa mulla oli aina mukana La Roche-Posayn nutritic lips -huulirasva, jonka ostin apteekista. Se maksaa vähän tavallista huulirasvaa enemmän (noin 6 euroa), mutta toimii kyllä sata kertaa paremmin kuin markettien labellot ja blistexit.

Talvella mun iho kuivui vain entistä enemmän ja pakkaspäivät oli poikkeuksetta niitä niin sanottuja huonoja naamapäiviä. Mikään rasvamäärä ei tuntunut riittävän kosteuttavan riittävästi ja heti ulos astuttuani kasvojeni iho alkoi hilseillä. Perunkin sanani - naaman hilseily on vielä inhottavampaa kuin haavaiset huulet. Kiitos kosmetiikkafriikin kämppikseni tutustuin Clarinsin kosteuttavaan seerumiin, joka oli kuin jotain taika-ainetta mun superkuivalle iholle. Kyseisen merkin tuotteet on vähän turhan kalliita mun kukkarolle, joten ostin itselleni Lumenen Sensitive touch -seerumin. Laitoin sitä koko kasvoille (pieni määrä riittää) pesun jälkeen ennen kosteusvoidetta ja huomasin, että seerumi kosteusvoiteen alla vähensi ihon hilseilyä huomattavasti.



Silloin kun koko naama tuntui rapisevan irti eikä meikkaamisesta tullut mitään, kuorin ihon pesun yhteydessä varovasti Freemanin Apricot-kuorintavoiteella. Lääkityksen takia iho oli tavallista herkempi, ja kuorin ihoni korkeintaan kerran viikossa.

Lääkekuurin aikana en pessyt aamulla naamaa ollenkaan vaan pyyhin kasvot Lumenen kasvovedellä, ja samalla tavalla olen jatkanut kuurin jälkeenkin. Iltaisin pesin kasvot La Roche-Posayn Effaclar-sarjan puhdistusgeelillä, jota suositeltiin mulle apteekissa aknelääkityksen aikana käytettäväksi, nykyään käytössä on L300-puhdistusgeeli. Pesun jälkeen pyyhin aina kasvot aiemmin mainitsemallani kasvovedellä ja rasvaan kevyesti. Yritän olla näpelöimättä naamaani ja nojaamatta käsiini turhien pöpöjen ja lian välttämiseksi, mutta se tuppaa välillä unohtumaan. Hiuslakkaa ja muita hiustuotteita suihkiessani suojaan kasvot aina kädellä, ettei tuotteita pääse kasvojen iholle.

MEIKIT

Jauhemaisten mineraalimeikkien pyörittelystä ei tule yhtään mitään, kun iho on hilseilevän kuiva. Samana päivänä kun aloitin isotretinoin-kuurin kävin ostamassa Joe Blascon meikkivoiteen, joka on mun mielestä ollut ihan mahtava tuote ja hintansa väärti (jos jollakin on kokemusta jostain vastaavanlaisesta, mutta halvemmasta meikkivoiteesta, niin saa vinkata!). Kun kuuria oli kulunut kuukausi-pari, alkoi mun iho olla jo olla aika tasainen ja sileä mutta kirjavan värinen, joten vaihdoin huomattavasti halvempaan Lumene Natural coden meikkivoiteeseen. Kuurin loppupuolella meikkasin ihoni niin, että laitoin poskiin pahimpien arpien päälle Blascoa ja muualle naamaan Lumene Natural codea. Tällä hetkellä käytössä on useimmiten pelkästään Lumene Natural coden meikkivoide ja toisinaan myös Blasco. Kuvassa näkyy myös bareMineralsin meikkipohja, jota käytän toisinaan edelleen, erityisesti kesähelteellä.

Rasvoittuvan ja samaan aikaan pintakuivan ihon meikkaamisesta sen verran, että olen todennut itselleni parhaaksi seuraavan tavan: ensin pyyhin kasvot kasvovedellä, sitten rasvaan ne ja teen jotain muuta ainakin vartin ajan (esim. syön aamupalan), pyyhin kasvot uudelleen kasvovedellä ja levitän meikinpohjustusvoiteen (mulla on ollut käytössä L'orealin purnukka, saa vinkata jos on hyviä kokemuksia jostain toisesta tuotteesta!), ja sitten meikkaan normaalisti.






Elämäntapoja esimerkiksi syömisen suhteen en ole oikeastaan muuttanut. Oon liian laiska ja tahdonvoimaton jättämään vaikkapa maitotuotteet pois siksi, että niillä saattaisi mahdollisesti olla vaikutusta mun ihon kuntoon. Oon kuitenkin yrittänyt muistaa esimerkiksi riittävän vedenjuonnin merkityksen entistä paremmin.



Tähän loppuun vielä hymyileväinen minä parin viikon takaa! Vaikkei mun iho ole vieläkään täydellisen tasainen, ja tuskin tulee koskaan olemaankaan, niin se on lääkkeiden ansiosta paljon parempi. Ennen kaikkea ehkä ulkopuolisen silmiin pieneltä ja pinnalliselta tuntuva asia, ihoni paraneminen, on vaikuttanut myönteisesti itsetuntooni. Se taas vaikuttaa melkein kaikkeen mitä teen, miten ajattelin itsestäni ja muista ja miten olen. Tietysti niitä huonoja naamapäiviä, omasta mielestä "rumia" päiviä on edelleen, mutta noin niin kuin yleensä ottaen - nyt on parempi olo omissa nahoissa kuin koskaan aiemmin.

Huh, tämä olisi nyt tässä. Nyt on teidän vuoronne: kommentoikaa, kysykää, kertokaa omia kokemuksianne!

26 comments:

  1. Tosi kiva kun teit näin kattavan postauksen aknesta!! Oon itse kärsinyt aknesta vajaa kolme vuotta (tuntuu paljon pidemmältä ajalta...). Olin ehkä siitä vähän erikoinen tapaus että mun kummallakin vanhemmalla on aina ollut tosi hyväkuntoset ihot eikä merkkiäkään aknesta, mulla ja mun siskolla on taas molemmilla pahat aknet. Lisäksi sain aknen vasta 17-vuotiaana, mikä on aika epätavallista! Taistelin ekan vuoden kaiken maailman "aknea poistavilla" ihonpuhdistusaineilla ym (asuin sillon Jenkeissä ja osa niistä aineista oli kyllä aika kauheita myrkkyjä) ja ne vaan pahensi tilannetta koska mun iho on muuten aika herkkä ja myöskin pintakuiva. Vuosi sitten alotin antibioottikuurin, en millään muista kyseisen lääkkeen nimeä mutta söin sitä n. 5 kuukautta, akne katosi kokonaan ja loppuvaiheessa alko arvetkin lähtemään! Valitettavasti kuukausi-pari kuurin lopettamisen jälkeen tuli akne taas takasin, entistäkin pahempana... Menin taas lääkärin puheille ja päädyttiin siihen että e-pillerit voisi olla mulle sopivin aknelääke. En halunnut syödä uutta antibioottikuuria koska ne ei oo kauheen hyviä elimistölle ja tiesin että akne tulisi taas takaisin kuurin loputtua...

    Nyt oon syönyt e-pillereitä (cypretyliä) n. puoli vuotta ja iho alkaa olemaan taas hyvässä kunnossa! Kuurin alussa iho meni _todella_ huonoon kuntoon noin kuukaudeksi ja sen seurauksena arpitilanne on tällä hetkellä vielä aika ärsyttävä mutta arpiin auttaa aika :) Lisäksi oon harkinnut sellasia ihohoitoja mitkä edesauttaisi näitten arpien katoamista!

    Akne on kyllä vaikuttanut mun itsetuntoon tosi paljon, juurikin tollanen "meikkaamisen pakollisuus" mistä kirjotit on kyllä ärsyttävää. Mulla ei oo yhtäkään kaveria kellä ois akne myös ja mikään ei ärsytä niin paljon kun se kun joku kellä on ihan täydellinen iho valittaa että "apua näytän niin rumalta kun mulla on yks finni tossa leuassa". Myöskin se että ihmiset yhdistää aknen siihen että ihosta pidettäisiin huonosti huolta on ihan naurettavaa. Oon kokeillut muutoksia ruokavaliossa (olin esim. kuukauden ilman maitotuotteita) mutta niillä ei ole ollu vaikutuksia mun ihoon.

    Oon aika samassa tilanteessa sun kanssa eli oon saanut ihon hyvään kuntoon ja vaikka mun iho saattaakin näyttää huonolta ulkopuolisen silmään arpien takia niin itellä on paljon kauniimpi ja itsevarmempi olo kun ennen! Sellaset ihmiset ketkä ei oo kärsiny aknesta ei ehkä osaa kuvitella miten paljon se vaikuttaa elämään ja siihen mitä ajattelee itsestään. Sun iho näyttää tosi hyvältä :) Hyvää kevättä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kommentista, kiva kuulla että tykkäsit ja mielenkiintoista kuulla sunkin kokemuksista! Ne kaupalliset aknea olevinaan ehkäisevät/parantavat ihonpuhdistustuotteet on tosiaan joskus kamalia myrkkyjä, esim. jotkut Garnierin tuotteet tuntuu siltä kun jotain vessanpuhdistusainetta hieroisi naamaansa :-D Ja voin samastua tuohonkin, että ärsyttää kun kaverit valittaa yhdestä finnistä ja itsellä kukkii koko naama. Sekin on vaan niin suhteellista ja jokaisen oma kokemus, minäkin toisaalta täällä kerron miten mun lieväksi diagnosoitu akne veti itsetuntoni ihan pohjalukemiin, enkä voi tietää ärsyttääkö jotakuta vaikeamman aknen kanssa kamppailevaa lukea mun kokemuksista, tai ajatteleeko joku kuviani katsoessa, että "eihän tuo niin pahalta näytä". Joka tapauksessa ihanaa kuulla, että oot saanut ihosi hyvään kuntoon ja olosi sen myötä itsevarmemmaksi! Hyvää kevättä sinnekin :-)

      Delete
  2. Eksyin tähän blogiin ja nimenomaiseen kirjoitukseen kaverin facebookin kautta. Halusin vain kommentoida, että näyttää mahtavalta ja toivottavasti ihosi pysyy jatkossakin hyvältä! :)

    Kirjoitus osui omalle kohdalle ku nyrkki silmään. Olen kärsinyt aknesta jo ala-asteelta asti ja käynyt ihan samat kaavat läpi. Mikä nostalgia voi syntyä Locobase purkista! Itse söin roaccuttania puolentoista vuoden ajan jo 7 vuotta sitten ja edelleen taistellaan. Tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu, iho vaikuttaa niiin paljon itsetuntoon. Kiitos, että kirjotit tämän teksin - ei tunnu yhtä pahalta olla 21 vuotias aknearpi joka on tehnyt kaikkensa, että näyttäisi "ihmiseltä".

    Kiitos ja tsemppiä ♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos ihanasta ja kannustavasta kommentista! Yhdenkin tällaisen palautteen perusteella tiedän, että tää postaus oli julkaisemisen arvoinen :-) Paljon tsemppiä sinnekin, täältä kommenttiboksistakin kannattaa lueskella vinkkejä paremman ihon ylläpitoon, sillä ainakin mie sain monta uutta vinkkiä joita aion kokeilla!

      Delete
  3. Hmm, söin roaccutanin (6 tai 8kk) vuosi sitten. En joutunut syömään e-pillereitä (olen 19 v) sekä kävin vain yhdessä verikokeessa ennen kuurin alottamista. Lisäksi en joutunut hakemaan reseptiä aina uudelleen, miten sulla oli, vaan muistaakseni hain ne vaan normaalisti apteekista. Eikä mitään puhelinkuluja tullut. Hmm hmm, mitenköhän voi olla näin erilaiset kokemukset? Kuitenkin ihan yksityisellä lääkärillä (Koskiklinikka Tampereella) kävin.
    Mullakin on vähän alkanut tulemaan näppylät takaisin, toisaalta ostin apteekista sinkkitabletteja viime viikolla ja nyt tuntuu jo auttavan (tai kyseessä on joku lumevaikutus :D)! Suosittelen ainakin kokeilemaan jos siltä tuntuu. Ei paljon kukkaroakaan kevennä. :)

    Hyvää kevättä vielä sinne!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oho, onpa sulla ollut erilaiset käytänteet! Kiinnostavaa, kiitos että jaoit omankin kokemuksesi. Ja kiitos myös sinkkitabletti-vinkistä, pitääkin kokeilla! Lumevaikutusta tai ei, kuulostaa joka tapauksessa hyvältä :-D

      Delete
  4. Moikka!
    Kiitos rehellisestä ja hienosta postauksesta!
    Itse olen yläasteelta asti taistellut aknen kanssa. Akne vaikuttaa itsevarmuuteen todella paljon! Nuorempana söin pari kertaa antibioottokuurin, mutta vaikutus kesti vain kuurin ajan joten lääkäri ehdotti e-pillereiden syömistä. E-pillerit ovat minulla auttaneet erinomaisesti ja tuntu kun iho oli "normaali" olin ihan oma itseni. Nyt taas kamppailen aknen kanssa (olen 22v) kun olen pitänyt taukoa e-pillereistä, mutta kesän lähestyessä on "pakko" käydä hakemassa resepti.
    Iso ongelma minulla on meikkaamisessa, että vaikka mitä tekisin tuntuu että iho alkaa kiiltämään melkein hetkessä mikä taas laskee itsetuntoani kun ajattelen että muiden mielestä näytän ällöltä.
    Kiva lukea myös muiden kommentteja asiasta, sillä ystäväpiirissäni ei ole muita jotka kamppailevat saman ongelman kanssa, tulee olo että olen outo.
    Kiitos vielä sinulle ja loistavaa kesää! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kommentista! :-) Mulla auttoi ainakin jonkin verran tuon ihon kiiltelyn kanssa se, että vaihdoin monet rasvoittuvalle iholle tarkoitetut kaupalliset puhdistustuotteet herkän ihon tuotteisiin. Ne tujut tuotteet ei toiminu mun iholla vaan pikemminkin pahensi tilannetta. Toisaalta meikkipuolella suosin mattapinnan jättäviä tms. tuotteita. Tsemppiä sulle ja aurinkoista kevättä!

      Delete
  5. Rohkea ja hyvä postaus! :) pakko kuitenkin kommentoida vielä , että e-pillereistä saa kelakorvauksen jos ne määrätään aknen hoitoon, outoa jos et ole saanut :o

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos!! :-) Ja mitä ihmettä, mulle vaan sanottiin apteekissa että niistä ei saa kela-korvausta vaikka reseptissä lukee "aknen hoitoon"! Pitäisköhän vaihtaa apteekkia :-D

      Delete
  6. Mä oon myös syönyt isotretinoin-kuurin ja käytän nykyään Blascon meikkivoidetta. Hauska sattuma, että se näyttää olevan muidenkin entisten huonoihoisten meikkivoide-valinta :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, se vaan on ihan huippu! On sillä kyllä hintaakin, oon käyttänyt supersäästeliäästi nykyisen blasconi viimeisiä rippeitä kun en raaski vielä ostaa uutta :-D

      Delete
  7. Tosi hyvä postaus! Mulla alkoi kans akne aikalailla samoihin aikoihin kuin sulla eli lukion ekalla. Sain siihen Tetralysal-kuurin, jota söin vähän alle puoli vuotta ja sitten e-pillerit, joita syön edelleen. Mulla toi Tetralysal auttoi hyvin ja vaikka e-pillereistä nostetaan vaan ne negatiiviset asiat esille, niin kyllä mulla on niistä vaan positiivista sanottavaa. En edes tiedä, mitä mun iholle tapahtuisi, jos lopettaisin e-pillerit, akne varmaan tulisi vielä kamalampana takaisin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kommentista! Huippua, että sulla Tetralysal ja e-pillerit on toimineet noin hyvin :-) Mullakaan ei oo pillereistä pahaa sanottavaa, ja oon kuullut monelta, että merkin vaihtaminen on auttanut jos niistä on tullut ikäviä sivuvaikutuksia.

      Delete
  8. Mulla on itellä ollu aika huono iho muutaman vuoden ajan ja oon kokeillu tähän mm epillereitä ja jotain antibioottikuuria. Ei oo koskaan ollut sellanen "sisään menevä akne" (joo en tiedä tieteellistä nimeä) vaan lähinnä jotain norm. näppyjä ja finnejä ensin otsassa mut sitten siirty poskiinz

    Otin käyttöön vuos sitten Cliniquen Anti Blemish Solutions sarjan ja se on tasottanu mun ihon ihan täysin otsan alueelta ja poskissakaan ei näy meikin alta mitään "muhkurota", ilman meikkiä vaan jonkun verran arpia ja satunnaisesti tulee uusia finnejä. Arpiin käytän Zincosalin sinkkipastaan vaalentamaan niitä ja se on kyllä toiminut kuhan jaksaa käyttää päivittäin!

    Eli ilman lääkkeitä mulle toiminut ainakin Cliniquen puhdistusaineer ja sinkkipasta!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo, kiitos paljon vinkeistä!! Pitääkin kokeilla noita molempia :-)

      Delete
  9. Joillekin antibiootti toimii, joillekin ei. Mä itse en edes harkinnut, koska käytöllä on pahoja sivuvaikutuksia. Oon ite saanut avun BiON-tuotteilla omaan vaikeaan, kystisen tason akneen. Hieman ihmetyttää sun ihonhoitotuotteiden valinta, suurin osa kun on tukkivia eikä tulehduksia estäviä. Jos haluat saada akneen täydellisen parannuksen, suosittelen tutustumaan BiONiin.. Itselläni etenkin täsmähoitoaineet ovat olleet mieluisia, pitävät kasvot puhtaana ja ehkäsee tehokkaasti näppyjen muodostumista!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kommentista! Oot ihan oikeassa siinä, että samat jutut ei toimi kaikille. Mulle antibiooteista, esim. Tetralysalista, ei onneksi tullut mainittavia sivuvaikutuksia. Kiitos myös tuotevinkistä, pitääkin tutustua tarkemmin! :-)

      Delete
  10. Voi että kun voi samastua :D tuttua toi just kun kattoo niitä vanhoja kuvia ja sitten niitä kun on lääkkeet alkanu tehoamaan, naama muuttunu aina vaan ilosemmaks sitä mukaa kun finnit vähentyny. Mulla tuli ihan jumalaton itsetuntoboosti siitä kun iho kirkastu, ja jotenkin jännästi tuntuu että nykysin sitä itsevarmuutta ulkonäön suhteen ei pienet asiat niin helposti nakerra, kun tietää että on niin paljon parantunu ulkonäkö entisestä:--D Ihana että sullakin tepsi lääkkeet ja on nykyään noin hyvä iho!! Vaikka ei toi ikinä oo ollu semmonen että ois yhtään "ällöttävän" puolelle menny, mut sen tunteen kyllä muistaa että miten ei sitten kelailekaan välillä mitään muuta kun sitä ihoa.... :--( Mut pääasia että nyt on asiat sen suhteen paremmin ja sun kaunis hymy pääsee esille! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, se on ihmeellistä miten tuollainen pieni asia, jota ulkopuoliset ei välttämättä edes huomaa, voi vaikuttaa niin valtavasti omaan oloon! Kiitos ihanasta kommentista :-)

      Delete
  11. hitto mä peukutan sua! rohkee postaus, harva olis uskaltanu laittaa vastaavanlaiset kuvat nettiin, tai kirjoittaa näinkin henkilökotaisesta asiasta :D itsellä ollu akne, ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana häipynyt jo aika minimiin, kiitos sinkin ja urheilun. oon myös ite huomannu ton, että on tullu hymyiltyä ja naurettua yhä enemmän ihon voidessa paremmin, samoin uskaltautuminen puhumaan tuntemattomille muutenkin kuin kännissä :D itse koen, että mun akneen autto parhaiten liikunta josta sain onnellisuutta ja poistin siten stressiä, mutta hyvä jos sulla tehos noin hyvin lääkkeet!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos kommentista, kylläpä piristikin! :-) Kiva kuulla että oot löytänyt akneen toimivat parannuskeinot. Liikuntaa pitäisi varmaan miunkin saada enemmän, tuo mahdollinen ihon kunnon paraneminen kyllä motivoi :-D

      Delete
  12. Rohkea ja toivoa antava postaus kaikille naamansa kanssa tappeleville! Itse saman läpikäyneenä ihan toivon että oisin voinut lukea tällaisia tarinoita ennen roa-kuurejani. Itse jouduin syömään kaksi, mutta nyt naama onkin pysynyt hyvänä jo hmmm 3 vuotta! Ja aloin vielä vuosi sitten syömään yaz e-pillereitä.. nyt sietäis koputtaa puuta ettei aamulla otsassa jyskytä euroopan kokoinen kipeä patti :D hehee.

    - J

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos, tosi kiva kuulla! :-) Hyvä että sullekin on löytynyt toimiva keino aknen hoitoon. Ja toivottavasti tosiaan myös pysyvä sellainen! :-D

      Delete
  13. Kyllä se vaan kummasti kohentaa itsetuntoa jos on iho kunnossa ja taas vastaavasti jos näppyjä on paljon, se kyllä latistaa. Mä en ole onneksi koskaan kärsinyt noin voimakkaasta aknesta, mutta on ollu aikoja jolloin niitä näppyjä on ollut normaalia enemmän ja sillon on tullut mm vedettyä apocycliniä. Mut sekin oli tosi inhottavaa koska oli aina itellä niistä ainaki huono olo. E-pilleri ton tällä hetkellä ainoot jotka pitää jotenkin rodussa. :)

    Mut hyvältä näyttää!

    ReplyDelete
  14. Voi että, melkein tuli tippa linssiin kun huomasin että miun oma kommentti oli päässyt tähän siun postaukseen! Uskomatonta!! Ihanaa että se on pistänyt silmään. Kaikkea hyvää siulle, täällä lueskellaan vieläkin :) T. Sama anonyymi :)

    ReplyDelete

▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲

▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲
(click image for original source)
All photos (unless stated otherwise) © Nipsulintu, please don't use them without my permission. ☮. Powered by Blogger.